18 januari 2012 verscheen mijn boek “Faciliteren als Tweede Beroep“, over het wat en hoe van begeleiden van veranderingsprocessen, sessies, workshops en het stellen van vragen.
Het boek is een van de mooiste uitgaven van Gelling Publishers. Het boek in vierkleuren druk bevat reproducties van kunstwerken door Joyce Weber bij ieder hoofdstuk (en de kaft).
Illustraties aan de hand van foto’s door Titia Lelie. Het boek is mede tot stand gekomen dankzij Ceciel Fruijtier, die meer dan wie ook heetf bijgedragen aan het begrijpelijk maken van deze voor velen moeilijke teksten.
Deel 1: Werken met Werkelijkheden
Hoofdstuk 1: Veranderen van Werkelijkheid
-
- Wat is Veranderen? Veranderen Anderen Illustratie van veranderen Universe of Discourse Leren omgaan met problemen Wat werkt in Werkelijkheid? Kaart van werkelijkheden Kaart van Will McWhinney Vier werkelijkheidsopvattingen Hersenmetafoor
Kaart van Werkelijkheidsopvattingen
- Namen, kleuren en kenmerken
Hoofdstuk 2: U
- U: de Acteur, Regisseur en Producent van al uw Veranderingen Uw Werkelijkheidsopvattingen Kiezen Voorkeur Waar lijken uw overtuigingen het meest op? Wat is het meest werkelijk voor u? Hoe gebeuren de dingen volgens u meestal? Hoe gaat u om met veranderingen?
Hoofdstuk 3: Modelleren van Werkelijkheid
- Code in de Mode Waarnemen en gewaarworden Hersenen en lichaam coderen informatie Conventies Psychologische modellen werken zoverre ze werken Persoonlijkheidstypen volgens de MBTI Ontwikkeling Groep spiegelt onze schaduw Paradoxale achtergrond psychologische typen Ontwikkeling van voorkeursopvattingen Verdelingen van voorkeuren Andere Modellen op de Kaart gezet Vier elementen en beroepen Vier spirituele ontwikkelingswegen Belbin teamrollen De Matrix van Camps en Erens Veranderkleuren Ritmiek in organisatiedynamiek Leerstijlen van Kolb Herrmann’s “Whole Brain” Insights Howard Bloom’s Global Brain Denkhoeden van de Bono Vergadervoorkeuren Besluitvormingssituaties
Deel 2: Veranderen BegrijpenHoofdstuk 4: Wijzen van Veranderen
- Eigenschappen van Veranderen Ordes van Veranderen Persoonlijk vermogen tot veranderen Ons eerste en ons tweede beroep Beweging en tegenbeweging De Zes Wijzen van Veranderen Analytische Wijze Assertieve Wijze Beïnvloedende Wijze Evaluatieve Wijze Inventieve Wijze Emergente Wijze Werken aan Veranderen Zestien handelwijzen Twaalf gerichte methoden Beroepen Begeleiden van veranderen Illustratie van wijzen en methoden in de praktijk Oorsprong van Veranderen Werkelijkheidsopvattingen volgen uit ervaringen met veranderen De dynamiek van veranderen Wetten van Verandering
Hoofdstuk 5: Leiderschap, Teams en Veranderen
-
- Leiderschapsstijlen Werkelijkheden van leiden
- als Schepping Effectieve groepen Situationeel leiderschap Leiderschap onder spanning Leiderschapssyndromen Leiderschap bij Veranderen Transities Projectmanagement
Hoofdstuk 6: Spelen van Veranderen
- Welk Spel spelen we? Veranderspelen Veranderspelen spelen op ieder niveau Zes verschillende Veranderspelen De zes spelborden van veranderspelen Het Spel van Gemeenschappen Implicaties voor veranderen Spelregels voor veranderspelen Spel als reis Samenhang
Hoofdstuk 7: Veranderpaden Banen
- Een Pad Banen door Stappen te Zetten Aanleidingen om veranderpaden te banen Hoofdpaden Renovatiepad Renaissancepad Zuivere paden bestaan niet Kleine Paden Business Proces Re-engineering Social-Technical Systems design Lerende Organisaties Balanced Score Card ORIB Appreciative Inquiry Mediation Interactieve beleidsvorming Theory U en Presencing Synchroniciteit als geen andere methode Creativiteit en innovatie Conflicten Stranden van de Renovatie Stranden van de Renaissance Paradoxale conflicten Neem het niet onpersoonlijk
Deel 3: Ingrijpen in VeranderenHoofdstuk 8: Omgaan met Elkaar
- Onoplosbare Problemen Succes uit het verleden vormt geen garantie voor de toekomst Omgaan met Systemen De vier processen op de achtergrond Variabelen en observabelen Drie wetten en één principe Omgaan met Mensen Dubbele klem Omgaan met dubbele klem Volwassen communiceren Vuistregels voor Werken met Problemen
Hoofdstuk 9: Verlichten van Problemen
- Fasen Stap 0: De Intake Benadering van de probleemeigenaar Vragen aan de probleemeigenaar Interviews De kiem van de oplossing: het ei opvangen Tijd en ruimte Communiceren Team ontwikkelen Het Verandertraject of de Sessie Stap 1: Probleemoriëntatie Stap 2: Oplossingsfase Stap 3: Actieplan Interventie met bijbehorende methode en tool kiezen Letterlijk uitleggen Invullen van de kaart Voorraad technieken Praktijkvoorbeelden Case 1: Kunst buiten de kaders Case 2: Drankketen
Daarnaast komen er: – een zelf assessment om je werkelijkheidsopvatting te onderzoeken – een boek met methoden en technieken die passen bij de verschillende manieren van veranderen.
Meer over paradoxen: waar paradigma paradox ontmoet
Meer over archetypen: archetypen
Meer over kaart van werkelijkheidsopvattingen: de kaart
Meer over leiderschap: leiderschap, ladders en relaties
Meer over 4C-model: communiceren, confidentie, commitment en coöperatie