Waar staat u?

Terug naar Oegstgeest, de gemeente waarin van 1975 – 1977 een kleine 2 jaar gewoond heb. Voor de gemeente Oegstgeest en Smart Urban Space een pilot ontwikkeld om met burgers het gevoel van veiligheid onder woorden te krijgen. Geen lukraak gebruik van technologie en ook geen beleid op basis van cijfertjes: hoe pak je dat aan. Een beeld van de bijeenkomst:

In samenwerking met Henri Haarmans, 2Facilitate4BestResuls en Wendy Meijer, uw organisaties in beweging, ontwikkelde ik een draaiboek met een opstelling, “Waar staat u ten opzichte van veiligheid” en pseuso-quotes: “wat zegt deze persoon over veiligheid in Oegstgeest”. De evaluatie ging met behulp van “Waar zet u uw geld op in?”. Deelnemers kregen briefjes van 50, 100 en 250 “Oegstgeester Patagons”. Al met al een succesvolle eerste “proof of concept”.

Waar zet u uw geld op in 2

Posted in Gemeenschap, Opstelling, Samenleving, Veiligheid, vergaderator | Tagged , , , , , , , , | Leave a comment

Faciliteren zonder omwegen

Voorbeeld Omslag Faciliteren zonder Omwegen
Faciliteren-zonder-omwegen.nl verwijst tijdelijk nog naar de mind@work-site – we zijn nog aan het werk. Klik op “Faciliteren zonder omwegen” voor meer informatie.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Paradoxen in groepen

Op de 10e IAF Nederland conferentie heb ik twee keer een inleiding gehouden over Paradoxes in Group Life, onder de titel: Paradoxen leven in groepen. Voor wie er interesse in heeft: hier zijn de slides in de vorm van een pdf:

Paradoxen leven in groepen

Hier is de video uit “Life of Brian”

Hier de clip van 10CC:

Posted in behoren, Betekenis, expressie, Faciliteren, paradox, Proces | Tagged , , , | Leave a comment

Kunstmest Vieren

Larissa en ik hebben bijgaande videomontage van Marc van Steters ontvangen over Kunstmest IV. Wanneer je meer wilt weten over de volgend keren dat we de leergang starten – in september leergang nummer 6 – neem dan contact met ons op.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Real, reality, relationship

How do we know what is real? I practice “radical constructivism”: a mind invents its reality, because it works. And because our brain works that way. Our brain relates to the environment, what is “real” and uses the relationships – the “ship” refers to construct – to create reality. It uses the context as a map. We do not have a picture of reality in our head or in our body, we have procedures, processes to interpret what we experience as “real”. The better we’re attuned to “what works”, the better it works.

Real doesn’t depend on what i call real. real = real, regardless of its name. Our mind imagines realities, a kind of “world pictures”, which are constructed by our mind. These exists only in our mind and relate to reality – that’s why we call it real, reality, rela-tionship. They are useful constructs, as they support us through life; useful habits. We live (in-habit) in our constructs, but they should not be confused – use of con-fused is intentionally – with attributes of reality (or, to put it otherwise, we attribute the attributes to reality, because it work for us. In Dutch – as in German – reality is called werkelijkheid (Wirklichkeit), The Works – to quote Byron Katie).

4 paden, Joyce WeberWe have a four fold way to construct our maps. We can carve out reality through actions, using our body; we can think about reality in terms of models, principles, laws and truths using our brains. We can imagine worlds, dream about what we want, using our intuition, our visioning. And we can relate to our feelings, our fellow men and all the other living and not living entities that matter for us (# I pity inanimate things. I pity them all # a song by Coldley and Cream). The only thing we cannot do, is do these all at the same time.

Our world is inherently paradoxical because we relate to it. As Gödel proved: the paradoxes are in the relationships. Spencer Brown – Laws of Form – reverses it to its most simple form: making distinctions creates paradox.

The problem – if any – is not in the model or the system on reality; it is in our tendency to create models in order to understand and by understanding change reality and thus our relationships. We do, we can, it works, but up to a point, the point where reality kicks in and shows us that she is also irrational.

Posted in paradox | Tagged , , , , | Leave a comment

Faciliteren en trainen

cropped-vazeqeurez2.jpgIn een discussie op internet, op Facilitation Professionals, vraagt Rick Kujawa: Facilitation beats training almost every time – do you agree or disagree?,. Daarop zegt heel veel later Vishvanath Godbole: “Rafal has put it beautifully, however if situation demands, one needs to change from Facilitator to trainer as Lisa has put up.
But what beats what would probably depend on the participants profile – objective being delivery / take away at the end of the day as a bottom line!!

Daarop geef ik het volgende antwoord.

Both are interventions, intentional actions to achieve a desired result. As are coaching, advising, counseling, mediating, creating, managing, … The result can be of two types: something has to go away (a.k.a. a problem) or something has to come into being (a.k.a. solution, or creative solution). In all cases we have three different profiles that matter:

  • yours (as you own the intervention, you have your own preferred style)
  • the problem owner (who desires a result, but cannot order the participants)
  • the participants (which is basically a collection of styles, which you can see as both supporting and blocking a certain result)

A Path of Change uses these different styles to find the best fitting path to resolving the situation.

In my book, based on Will McWhinney’s Creating Paths of Change, I introduce a map, the Map of Reality Perceptions. I show that this map underlies every model (Kolb, MBTI, Herrmann, Belbin, De Bono, Bloom, Insights, Management Drives, …) every situation, method, leadership style, game of change… . And it guides you also in your decisions to train and (or inclusive or) facilitate and how to combine these in a sensible way.

Posted in Faciliteren | Tagged , , | Leave a comment

Vergaderator – Bespaar me!

Op mijn weblog op Faciliteren als Tweede Beroep, geef ik een toelichting op hoe een facilitator kosten kan besparen.

Posted in Faciliteren, vergaderator | Tagged , , | Leave a comment

Woensdag 18 01 2012

Zes wijzenOp woensdag 18 januari hielden we ons boek “Faciliteren als Tweede Beroep – Omgaan met veranderingen” ten doop. In samenwerking met Ceciel Fruijtier beschrijf ik aan de hand van een Kaart van Werkelijkheidsopvattingen hoe jouw opvatting, die van de probleemeigenaar, de groep en de omgeving te combineren tot een passende interventie om een gewenst resultaat te behalen. Daarbij bespreek ik onder meer wijzen van veranderen, paden van veranderen (waaronder mediëren, Appriciative Inquiry, ORIB, project management en synchroniciteit), leiderschap (functioneel en disfunctioneel) en de zes spelen van veranderen. In het laatste deel bespreek ik de vier onderliggende processen die onze problemen produceren en de fasen van een sessie om problemen te verlichten: intake, probleemoriëntatie, oplossingen en actieplanning en een heuristiek om sessies voor te bereiden. De inhoudsopgave staat op de pagina Faciliteren als Tweede Beroep. Bij het boek is inbegrepen een zelftest op werkelijkheidsopvattingen en voorkeur voor veranderen die de koper van het boek éénmalig via internet kan uitvoeren.

Het boek bouwt voort op Will Mcwhinney’s onovertroffen “Creating Paths of Change” en verwerkt lessen uit onder meer “The Nine Disciplines of Facilitation” van Jenkins en Jenkins, “The Tactics of Change” van Fish, het werk van Piaget, Lewin, Bateson, James en – bien étonné de se trouver ensemble – Jung. Het is wel – ik moet even waarschuwen – een fenomenologische benadering met als veronderstelling dat deze wereld inherent paradoxaal is. Dat laatste gebaseerd op Smith en Berg’s “Paradoxes in Group Life” en Andreas Wagner’s “Paradoxical Life”. Het past naast een boek als “Hartelijk Gefeliciteerd” van Annet Noordik en Jeroen Blijsie. Ik bespreek ook concrete situaties, zoals sessies van mij en anderen, de ontwikkeling van de ICT en voetbal. De inhoudsopgave staat op: https://www.mindatwork.nl/f2deb/

Het boek verscheen bij Gelling Publishers, in vier kleurendruk, rijk geïllustreerd door Titia Lelie en met monoprints van Joyce Weber. De eerste oplage is beperkt tot 750 exemplaren.

Plaats: Museum Boerhaave, Lange St. Agnietenstraat 18, Leiden
Tijd: 15.00 – 17.00 h


View Larger Map

Posted in Beroep, Faciliteren, Gemeenschap, Jung, metapraxis, paradox, Proces, Uncategorized, vergaderator | Leave a comment

The point of PowerPoint

Gisteren een presentatie gehouden bij de workshop over “Faciliteren als Tweede Beroep”. Ik denk dat ik maar 10 van de hier gepresenteerde 7 fouten heb gemaakt. Gelukkig heb zegt hij niets over Comic Sans.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Komt er een einde aan?

Ik ben nu weer terug bij het begin van mijn boek. Zou er ooit een einde aankomen? In ieder geval helpt het mij bij een beter begrip van de materie. We beginnen zelfs met begrijpen.

Hoe te begrijpen?
U begrijpt iets met uw handen. Toch zeggen we iets te begrijpen, ook wanneer we het niet vast kunnen houden. U begrijpt een idee, en wanneer u het begrijpt zegt u: ‘Ik heb het te pakken!’. U bedoelt dat u het begrip kunt hanteren. Daarin vinden we weer het woord hand. We denken dat we iets met ons hoofd begrijpen, maar we gebruiken woorden die verwijzen naar ons lichaam. We hebben geleerd de lichamelijke gewaarwording te vertalen(!) naar een mentale. Geleidelijk aan komt het mentale begrip in plaats van de lichamelijke ervaring. Toch, denk ik, begrijpen we pas echt, wanneer we iets doen, ermee handelen. Vandaar dat dit boek een metapraxis heet: een beschouwing over de praktijk. Dit boek is als een schriftelijke cursus dansen. Niemand begrijpt dansen uit een boekje. Dansen leert u door doen. En u kan niet eerst proberen te dansen. U leert pas echt begrijpen wanneer u danst, handelt. Maar die handeling gaat vooraf aan het begrijpen. U dient bereid te zijn te handelen zonder eerst alles te begrijpen.”

Posted in Uncategorized | Leave a comment