Oproepen |
Mind map Mind
mapping bevordert de vrije associatie van ideeën en
toont nieuwe betekenissen voor bekende concepten. Het voorziet in een manier
‘om’ zelfcensuur heen en ondersteunt de intuïtieve, gevoelsmatige en
holistisch werk van de rechterhersenhelft. |
Oproepen |
|||||||||
Doel Oproepen van ideeën, woorden en beelden
zodat een individu of groep een situatie of probleem op een ander manier
bekijkt. Resultaten Een samenhang tussen ideeën en beelden die
nieuwe inzichten kan bieden voor een situatie Voorbeelden gebruik - Formuleren van probleem - Associatief denken - Leren van concepten - Samenvatten - opzetten sessie - Ordenen van materiaal Referenties McWhinney (p 192) Buzan, T. (1983) Dorrestijn (1989) |
1. Formuleer opdracht Stel
een vraag of schrijf een woord of zin over het onderwerp midden op een
vel papier. Laat
de deelnemers zich groepjes van ca. 5 verschillende mensen verdelen. Geef per
groepje een A3, een flip-over vel of een metaplanbord.
2. Maak de mindmap Laat
de vraag, zin of opdracht tot je doordringen. Twee opties: A.
Schrijf of teken wat in je opkomt op een Post-It,
een zeskant of een label en leg, plak (Blue tack)
of steek met een speld op het vel. B.
Schrijf, teken wat je bedenkt direct op het vel. (Dit kan stilzwijgend of al
pratend; variant: om de beurt een idee, symbool of teken toe voegen). Voeg
ideeën en beelden toe, zoals ze in je opkomen. Maak verbin----dingen,
onderstreep en gebruik vormen, materialen en kleuren.
Vul aan. Als
de stroom stokt: stap terug en neem het geheel in je op. Komt er meer, ga dan
door. 3. Werk uit Weer
verschillende opties: A.
Niet nabespreken, alleen vragen of iemand er iets over kwijt wil. B.
Bekijk de map, zoek samenhangende clusters, ideeën en markeer ze met een markeerstift, ieder cluster met een
eigen kleur. Geef de clusters een duidelijke naam. Neem
de clusters over op een nieuw vel. Maak |
nieuwe
verbindingen. Voeg
verschillende maps samen. Laat
mensen door middel van stickers aangeven wat ze willen benadrukken 4.
Eindresultaat Herformuleer
het onderwerp, gebruikmakend van de map(s) of formuleer de conclusie(s) en
nieuwe inzichten. Voorbeeld Succesvolle intake |
Groepsgrootte 1 – 5 mensen; bij meer mensen werken
in subgroepen en maps samennemen Tijd 10 min – 8h Ruimte Met 5 personen één flipover-vel Metaplan bord voor grotere groepen Voorbereiding Stel een gemengde groep samen Hulpmiddelen Flipover(vellen) en stiften Metaplanvellen Plaatjes
(uit tijdschriften) Markeerstift Sommigen
maken zelfs gebruik van materialen als stofjes, draden, watten, ballonen, … |
||||||||