Uitvinden |
Verwachtingen Iedereen voelt bij het begin
van een bijeenkomst spanning. Die spanning moet eruit en dat kan met een energizer of ijsbreker. Maar er is ook een mentale
spanning, veroorzaakt door verwachtingen. Deelnemers hebben zich onderweg
naar de bijeenkomst zorgen gemaakt. Of zijn naar afloop teleurgesteld, vaak
door onuitgesproken of impliciet verwachtingen, is het belangrijk aan het
begin van elke bijeenkomst de verwachtingen te peilen. Dat kan op meer dan
één manier. |
Uitvinden |
|||||||||
Doel Deelnemers eigenen zich eigen
verwachtingen Resultaten Expliciete verwachtingen Voorbeelden gebruik Begin van bijeenkomst Bij problemen Opmerkingen Methode is ‘uitvinden’: van
idee naar praktijk. Referenties De Swaaf – Structuren van
veranderingen |
I Souvenirs 1. Zet
een lege koffer op tafel en vraag de deelnemers op te schrijven welke
souvenirs ze aan het einde van de bijeenkomst hopen mee te nemen. Iedere
souvenir op een vel. 2. Vraag iedereen zijn verwachting te
delen met de anderen zodat zij kunnen ondersteunen de verwachting te
realiseren. Primair blijft de eigenaar verantwoordelijk zijn of haar
verwachting. Check of de omschrijving en het verhaal congruent zijn. Doe de verwachting in de koffer. 3. Aan het eind van de bijeenkomst de
verwachtingen ophalen en vragen aan of het een souvenir is geworden dat
hij/zij kan meenemen. Bij openstaande verwachtingen vragen of het zo mag
blijven of dat er aandacht aan besteed moet worden. Zo ja dan gezamenlijk bespreken
of kijken hoe de verwachting/ wens vervult kan worden. II Verwachtingen 1. Welke verwachting(en) heb je
over deze bijeenkomst <onderwerp> op <datum>? (focus op hier en nu; het gaat niet over de
verwachtingen ten aanzien van de oplossing van het probleem of de toekomst). Opschrijven
op groene labels. 2. Verwachtingen ordenen (ook als
voorbeeld van hoe te clusteren). 3. Clusters benoemen. Bespreek de
samenhang. Aan welke verwachtingen willen jullie in ieder geval voldoen? (leg
de verantwoordelijkheid bij de anderen). |
III Op weg hiernaar toe… Vooral bij files en vertraging kan
deze vraag helpen: op weg hiernaar toe, waar maakte je je
zorgen over? Laten opschrijven en bespreken. Alternatief: Wat wil je in ieder geval bereiken? Wat wil je dat er niet gebeurd? (gaat
eigenlijk in tegen de regel van geen ontkenningen in een vraag) IV Bij grote groepen 1. Beschrijf het hier en nu. “We zijn
hier op <plaats> <datum> bij elkaar over <onderwerp>”.
Herhaal eventuele resultaten uit eerder bijeenkomsten of besluiten. 2. Voor we beginnen: formuleer één of
twee verwachtingen of persoonlijke doelen voor deze dag. (geef 3 minuten om
ook op te schrijven) 4. Bespreek met uw (linker) (rechter)
(beide) buren uw verwachting of persoonlijke doel. Halverwege de ander aan
het woord laten. 5.
Vraag een klein aantal deelnemers te vertellen wat ze gehoord hebben, wat
opvallend was, wat hen aansprak. (wanneer je een microfoon hebt is dit de
manier om de groep stil te krijgen: gewoon beginnen). Voorbeeld |
Groepsgrootte 2 – 200 personen Tijd 20 min Ruimte Voorbereiding Kies een vorm die past bij het
onderwerp en de groep Hulpmiddelen Stiften en (groen) papier Souvenir: koffer |
||||||||
Laatste versie: maandag 18 januari 2010