Toewijzen |
Waar sta je? Werkvorm om deelnemers ten opzichte
van een thema of onderwerp een positie in te laten nemen en te laten
bespreken. |
Toewijzen |
|||||||||
Doel Gevoel krijgen voor de posities van de deelnemers over een
onderwerp Resultaten Representatie
van een onderwerp in de concrete werkelijkheid Voorbeelden
gebruik - Meningen peilen - Inleiding op een onderwerp - Subgroepen maken - Evaluatie van resultaten of sessie Opmerkingen Eenvoudige
vorm van opstellingen Referentie McWhinney: ‘moving to where it matters’ |
Stap 1: voorbereiden Laat de deelnemers hun voorkeuren
uitspreken, uitzoeken of een zelftest doen, eventueel uit de Libelle, Margriet, Mind of Viva.
Stap 2: indelen Verdeel de ruimte in vieren. Maak een
‘kaart van verandering’ op basis van de indeling van de test. Ik gebruik
meestal de ‘hersens metafoor’: links en rechts, boven en onder. Stap 3: opstellen Laat de deelnemers zich opstellen in
het landsschap of op de kaart. De
deelnemers verdelen zich over de ruimte: sommigen dicht bij anderen, sommigen
alleen. Vraag de deelnemers te overleggen en hun plaats in het landschap te
benoemen. Schrijf op. Stap 4: bespreken Bespreek de situatie en trek
eventuele conclusies. Noteer op flip over. Optie: veranderen Laat de deelnemers van plaats
veranderen. Laat een strook achter op de verlaten plaats. Wat is anders? |
Variatie -
Trek een pijl op de
grond è -
Maak een matrix met
twee benoemde assen, bijvoorbeeld verleden, heden, toekomst versus meer,
gelijk, minder. -
Magische driehoek:
maak een driehoek bij drie verschillende, elkaar uitsluitende, aspecten en
laat de deelnemers zich verdelen naar de percentages waarin ze zich herkennen
(100% van één aspect is die hoek; 0% van een dergelijk aspect is de
tegenoverliggende zijde). Voorbeeld Veranderlandschap: waar staat je als
facilitator |
Groepsgrootte Onbeperkt; ideaal is circa 20. Tijd 20 minuten, exclusief de test Ruimte Workshop ruimte Voorbereiding Test,
indeling Hulpmiddelen Tape voor vakken, kaartjes, pennen |
||||||||
Versie: maandag 18 januari 2010