Ontwerpen |
Passend
maken (Force to Fit) SCAMPER Voor de man met de hamer is elk
probleem een spijker. Daar kan je op tegen zijn, maar het kan ook als methode
gebruikt worden. Gebruik een acroniem, bijvoorbeeld: S-C-A-M-P-E-R, en neem de eerste letters als invalshoeken
die je kunt gebruiken om te testen ‘’wat’ werkt. |
Ontwerpen |
|||||||||
Doel Ontwikkelen
van nieuwe wegen, aanpak, product of dienst die beter past bij de vraag of
probleem Resultaten Ideeën voor
nieuwe producten / diensten / benadering Voorbeelden gebruik Productontwikkeling Nieuwe
strategie ontwikkelen, alternatieve diensten Opmerkingen Methode is
‘uitvinden’: van praktijk naar idee. Referenties Deze techniek is ontwikkeld door
Bob Eberle |
Stap
1. Introduceer de werkvorm SCAMPER
is een acroniem, bestaande uit de eerste letters van de zeven invalshoeken
die je kunt gebruiken om een product/dienst te veranderen. SCAMPER
stelt zeven invalshoeken centraal: S = Substitute. Vervang componenten, materialen
of mensen? C = Combine. Wat is te combineren met andere
producten of diensten zodat het veel beter wordt? A = Adapt. Voeg functies van andere
producten of diensten toe. M = Magnify/Minimize/Modify Wat kan ik bij het product enorm
vergroten, verkleinen of veranderen? P = Put to other uses.
Kan ik dit “product”
ergens anders voor gebruiken? E = Eliminate. Verwijder onderdelen R = Reverse/Rearrange. Is het om te draaien, binnenste
buiten te keren of in een andere volgorde te plaatsen ? Stap
2. Werk uit Afhankelijk
van de toepassing laat je de opdrachtgever de context schetsen en de
opdracht formuleren (productinnovatie) of laat in kleine groepen de
nachtmerrie /worst case verkennen van blokkades. Vraag dan de
deelnemers om verschillende handelingsperspectieven te ontdekken door
SCAMPER techniek toe te passen op de gevonden blokkades. Stap 3. Bespreek de resultaten Presenteer
aan elkaar de resultaten. Vragen ter toelichting. |
Stap 4. Selecteer Beoordeel
eventueel op criteria als ‘haalbaarheid’ of ‘originaliteit’; of laat de
opdrachtgever kiezen. Werk uit. Bij individuele uitwerking kiezen
deelnemers een handelingsperspectief voor hen persoonlijk. Opmerking Bij abstractere onderwerpen dan een
product of dienst is dit lastig toe te passen, het vraagt meer creativiteit.
Doe dan een tussenstap door te oefenen / even samen te doen met een concreter
voorbeeld. |
Groepsgrootte 6
– 16 personen Tijd 60 min Ruimte Voorbereiding Uitleg van de letters op papier Een voorbeeld om te oefenen. Hulpmiddelen Stiften
en papier Uitleg
van de letters Alternatieven Andere woorden, zoals E-V-A-L-U-A-T-I-E |
||||||||