Ontwerpen |
Kwaliteiten extraheren Over smaak valt niet te twisten. Kwaliteiten zijn – eigenlijk per definitie – onmeetbaar. Wat wordt bedoeld met ‘warm’? Temperatuur, dichtbij, aangenaam?Kwaliteiten zijn de aspecten van beoordeling. Deze methode werpt licht op die aspecten, maar biedt geen oplossingen. |
Ontwerpen |
|||||||||
Doel Onderzoeken welke kwaliteiten belangrijk zijn bij het maken van een keuze
Resultaten De attributen of eigenschappen van een oplossing of situatie
Voorbeelden · Duidelijkheid krijgen in een situatie · De aspecten van ‘goede’ oplossing · Productontwikkeling
Opmerkingen Kwaliteit is een woord voor een niet te kwantificeren (meten) eigenschap
Referenties Tassoul (1992), McWhinney (p 128) |
1. Wat zijn mogelijke oplossingen? Formuleer met de hele groep een probleembeschrijving. Laat (in kleine) groepjes (>) brainstormen over oplossingen voor het probleem. Maak een groslijst, hou rekening met ruimte voor stikkers.
2. Wat is het beste en het slechtse? Bepaal – stikkers, stemmen, ranking – de 3 meest en 3 minst aantrekkelijke oplossingen.
3. Speel de oplossingen door Neem elk van de top 3 oplossingen door in groepjes: één iemand vertelt de voordelen van het idee tegen de ander. De ander geeft antwoord door de nadelen te benadrukken. Een derde houdt een lijst bij van voor- en nadelen. Doe dit voor de beide soorten oplossingen. Het doet er niet toe of het een ‘goede’ of ‘slechte ’oplossing is: het gaat om wat we daaronder verstaan. De slechte zegt meer dan de goede.
4. Extraheer de kwaliteiten Lees de lijsten door en onderzoek de kwaliteiten die vermeld worden. Schrijf de aspecten van elke kwaliteit op. Bijvoorbeeld: warm is een aspect van temperatuur of van afstand. Let op dat het niet gaat om aantrekkelijke of niet aantrekkelijke oplossingen, maar om de kwaliteiten en dat die uit beide soorten oplossingen komen.
|
5. Bepaal het belang van de aspecten Welke aspecten – en niet de waarde – is belangrijk? Temperatuur is belangrijk en niet of het heet of koud is. Pas in de uitwerking naar een oplossing of product – gebruik een andere methode – gaat het om de waarde ervan.
Voorbeeld Wat bedoelen we met een 'succesvolle' bijeenkomst. Wat draagt bij aan het succes van de sessie? Op basis hiervan: welke tips voor een succesvolle sessie?
|
Groepsgrootte Ideaal is 6; deel grotere groepen op in subgroepen
Tijd Een paar uur; ook geschikt als afsluiting van een dag(deel)
Ruimte Conferentiezaal
Voorbereiding
Hulpmiddelen Flip charts, kaartjes, stiften, stikkers |
||||||||